Onderdeel van onze screening is het afnemen van een e-assessments: de Onderwijs Ontwikkelbox. Het begrip assessment is net als het woord kleding. Het is een verzamelwoord dat te weinig zegt wat het is en dus ook te pas en te onpas wordt gebruikt. In dit artikel probeer ik daar wat meer zicht op te geven vanuit de verwachting dat er wat meer nuance optreedt op het vlak van assessments.
Wat is een assessment?
De term 'assessment' komt uit het Engels en betekent taxatie of beoordeling. Je zou een assessment in de context van mens en arbeid kunnen omschrijven als een onderzoek om meer zicht te krijgen op wie iemand is en welke werksituatie bij iemand past.
Er zijn verschillende soorten assessments. Grofweg kun je drie soorten onderscheiden:
Vragen of veel voorkomende misverstanden bij assessments:
Wat is een assessment?
Allereerst is er het woord assessment. Dit artikel begin met de zin dat een assessment net als kleding is. Het is een verzamelnaam en een woord dat niet beschermd is. Iedereen die pretendeert iets te meten van gedrag en persoonlijkheid kan dit een assessment noemen met als consequentie dat de echte functie en betekenis van een assessment wat vervaagt. Ons advies is goed op te letten wat iemand precies bedoelt als hij/zij over een assessment spreekt. Alleen testen afnemen en hier een oordeel aan ophangen: niet doen.
Wat is het verschil tussen een geschiktheids- en een ontwikkelassessment?
Veel assessoren leggen het niet goed uit. De gemiddelde kandidaat heeft geen kennis van de verschillen en wat je dan krijgt is verwarring over verwachtingen met negatieve ervaringen tot gevolg. Daarnaast zijn er redelijk wat aanbieders op de markt die deze twee assessments door elkaar halen. Dan denk je dat je in een onderzoek zit die in kaart brengen “waar je talenten liggen” en wordt je gewoon beoordeeld. Ons advies is om goed door te vragen op wat een assessment oplevert, vraag desnoods een voorbeeldrapportage op.
Assessments levert niet op wat je wilt. Er komt uit wat je erin stopt.
Ik denk dat assessments wel inzicht geven. Veel valt of staat met de kwaliteit van de instrumenten en de kwaliteit van de assessoren. Over beide is veel te zeggen. Wellicht later in een nieuw artikel. Ons advies luidt: Vraag naar de ervaring van de assessor, zowel binnen het vakgebied als m.b.t. de onderwijsdoelgroep.. Vraag naar de betrouwbaarheid en validiteit van de instrumenten en hoe dit gemeten is en zoek desnoods zelf reviews op.
Een test doet geen recht aan wie ik ben. Ik pas niet in hokjes.
Klopt. Er is altijd een bepaalde mate van subjectiviteit, sprake van een momentopname en interpretatie. Daarom is het ontzettend belangrijk om je niet blind te staren op de uitslagen of daar alles aan op te hangen, maar de uitslagen uit te vragen, herkenning te zoeken. Een kennismakingsgesprek, het doorspreken van de CV. Alles wat langskomt zegt iets over wie iemand is. Zoals gezegd de kwaliteit van de assessor is van fundamenteel belang. Het is belangrijk om bijvoorbeeld uit te leggen wat de test pretendeert te meten en dus te beschikken over een assessor die dit kan. Taal en kennis van de testtaal is een wezenlijk onderdeel van een assessment. Assessor zijn is een vak. Niet iets wat je leert op een eendaagse licentietraining voor een test. Wij ontmoeten altijd veel herkenning in onze terugkoppelingen en waar dat niet zo is, zoeken we samen naar iets wat de persoon in kwestie wel goed duidt. Ons advies is om vooraf te vragen naar wat een assessor doet als jij je niet in de uitslagen herkent en hoe hij/zij daarmee omgaat. Een goede assessor weet dat uitslagen lang niet altijd kloppen en doorvragen en puzzelen de enige manier is om daar achter te komen.
Assessments zijn flauwekul.
Dat is de zelfde zin als kleding is lelijk. Het hangt er maar net vanaf welke kleding je bedoelt. Maar ook zeker op welke moment je deze kleding aantrekt. Welke kleding is geschikt voor dat moment. Elke discussie hierover zonder nuance getuigt van gebrek aan kennis. De juiste vraag stellen geeft het juiste inzicht. Sommige assessments zijn in bepaalde situaties heel geschikt. Andere juist niet. Zo is het in e-assessment prima geschikt voor een loopbaan of ontwikkelassessment. Voor een geschiktheidsassessment wat minder geschikt. Vraag aan het bedrijf of assessor om de werkwijze en zienswijze te motiveren. Je komt er dan vanzelf achter of de assessor of het bedrijf meerdere methodieken aanwendt voor verschillende situaties en wat zijn motivatie is om het op de voorgestelde manier te doen.
Conclusie
Allereerst is het belangrijk te snappen wat een assessment is en wat het niet is. Er bestaan verschillende soorten assessments. Bij een assessment is het van belang dat duidelijk is aan het begin wat de vraag is, wat de passende methodieken zijn en welke testen er worden gebruikt. Fundamenteel is een goed testinstrumentarium en een goede assessor die het testinstrumentarium goed kent.
Arjo de Groot is eigenaar van de Onderwijs Interim Desk. Meer informatie over de uitgangspunten van de Onderwijs Interim Desk kun je hier lezen.
Voor meer informatie kun je contact opnemen met Arjo de Groot 06.360.335.98, of stuur een email